KRAP
KRAP udgør både en filosofi om menneskets natur og en omfattende værktøjskasse, hvor KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis.
Den overordnede antagelse om mennesker og deres evner kan opsummeres som følger:
- Alle individer gør deres bedste ud fra deres grundlæggende forhold og den aktuelle kontekst.
- Enhver ønsker at lære og udvikle sig, forudsat at de får de rette betingelser.
- Mennesker reagerer i overensstemmelse med deres styrende tanker.
Alle besidder ressourcer, selvom de måske ikke er synlige for alle.
Vores tilgang sikrer, at unge føler sig set og hørt. Vi implementerer udviklingssamtaler med de unge, som udføres af kontaktteamet efter en struktureret dagsorden, hvilket gør processen genkendelig for de unge og klart kommunikerer forventningerne. Disse samtaler fokuserer på den kognitive udvikling, selverkendelse og anvendelse af mestringstrategier.
Vi integrerer den KRAP’ske logik i dagligdagen med fokus på mestring, kompetenceudvikling og færdighedstræning.
Selv i visitationsprocessen anvender vi KRAP som metode. Vi udarbejder en Kognitiv Sagsformulering for at skabe overblik over den unges dynamik. Denne formulering guider vores arbejde med at integrere den unge i vores miljø og uddanne personalet internt til at arbejde individuelt.
Den Kognitive Sagsformulering giver indsigt i den unges målgruppe og de strategier, de bruger, når de står over for udfordringer. Vi lægger stor vægt på at forstå den unge fra starten af anbringelsen – både i forhold til udfordringer og ressourcer samt den positive påvirkning på den unge.
Personalet er blevet uddannet gennem et 8-dages kursus af Specialistgruppen – KRAP danmark.dk inden for KRAP.
Vi har dannet en dedikeret gruppe af personale, der sikrer, at metoden anvendes konsekvent i praksis. Ønsker i flere oplysninger om KRAP findes det her: https://krapdanmark.dk/